Beskrivelse
Udstillingen Impressionismen og Norden på Statens Museum for Kunst omhandler betydningen af fransk impressionisme og postimpressionisme for den nordiske kunst. Denne bog, der udgives i tilknytning til udstillingen, beskriver hvordan interessen for den franske avantgarde manifesterede sig hos de progressive kunstnere og kritikere allerede fra midt i 1870erne, mens den først slog igennem hos kunstsamlerne i 1910erne og 20erne. I løbet af få år blev der indkøbt meget betydningsfulde værker til både privatsamlinger og museer, og selvom nogle af de privatejede værker har forladt Norden igen, er mange heldigvis blevet tilbage. En del af dem stammede fra Gauguins samling, som hans kone måtte sælge ud af. Gauguins ophold i København 1884-85 får et særligt afsnit i bogen ligesom Monets rejse til Norge i 1895. Bogen søger at definere den nordiske egenart hos kunstnere som Edvard Munch, Anders Zorn, Theodor Philipsen og Akseli Gallen-Kallela, der på forskellig vis er inspireret af den franske kunst. Bogen, der er skrevet af en række nordiske kunsthistorikere, uddyber udstillingen, og den viser langt flere end de udstillede værker,