Beskrivelse
Det kunne være fristende at opfatte Unge Pædagogers bog som en storoffensiv mod mere traditionel danskundervisning, men det ville lyde aggressivt, og der er ingen aggressioner i bogen, som nok er vægtig, men nobel. Den er en ambitiøs og gedigen sag, hvori Unge Pædagoger seriøst og slagkraftigt fremlægger en mulig undervisningsform, der hviler på og beskæftiger sig med børnenes hele liv. Bestræbelserne føres ikke kun med argumenter, men med fremlægning af eksperimenterede og forklarede forsøg gjort i folkeskolen fra 1. til 9. kl. Entusiastiske, engagerede og kritiske beskrivere giver tilsvarende læsere – og det uanset om man er enig eller uenig med skriverne. Der lægges ikke skjul på, at den foreslåede undervisningsform er vanskelig, og der postuleres ikke, at de fremlagte forsøg rep. en patentløsning. Håbet er, at bogen kan give inspiration ti! en undervisning, der ikke kun er gold færdighedslære. På omslaget siges bl.a. beskedent, at bogen »selvfølgelig ikke kommer ind på alt.« Sandtnok, men den kommer sandelig ind på meget.