Hakon Lund, Lulu Salto Stephensen og Annemarie Lund.: Danmarks havekunst I-III

650,00 DKK

ISBN 87-7407-096-7. Indbundet. 1283 sider. Stand: 5 ud af 6 stjerner.

Varenummer (SKU): 8608 Kategorier: , , Tags: ,

Beskrivelse

3 pragtbind. I første monumentalbind om Danmarks havekunst følger vi Hakon Lund kyndige og interessante gennemgang af haver op til år 1800. Han har tidligere skrevet bl.a. Danske haver i det syttende og attende Aarhundrede (1963) og den grundige De kongelige lysthaver (1977). Han sætter især lys på 1700-tallets førende havearkitekter og kunstnere, først Krieger og senere Jardin og Wiedewelt, og hans udgangspunkt er historisk/kunsthistorisk, mens botanisk og gartnerisk viden om datidens haver må findes andetsteds. Hans fremstilling er flydende og ret personlig, indimellem vittig – og båret af en stor viden og en lige så stor beundring for kunstnerne på området. Bogen er naturligvis fint illustreret med samtidige planer, stik etc., plus en masse smukke og indbydende nye fotografier. — Kunsthistorikeren Lulu Salto beskriver i bind II, perioden fra den romantiske haves gennembrud i begyndelsen af 1800-tallet op til 2. Verdenskrig med G.N. Brandt og delvis også C.Th. Sørensens tidlige værker. — Annemarie Lund er landskabsarkitekt, har udgivet bl.a. Guide til dansk havekunst(1997 og 2000) og er redaktør af Landskab; nu har hun skrevet et omfattende og spændende 3.bind, der både er personligt og langtidsholdbart. Hun starter med fyrtårnene Brandt og C.Th.Sørensen og omtaler derefter en lang række landskabsarkitekter, hvis arbejder har været med til at præge vores omgivelser efter 1945. Nu var de kostbare privatanlægs tid forbi, men med det store byggeri kom behovet for kunstnerisk behandling af uderum til boliger, skoler, virksomheder etc. – foruden naturligvis arbejdet med parker, kirkegårde, vejanlæg, byrum og meget mere. Hun kommer vidt omkring og fortæller tilpas detaljeret om mange projekter, tæt illustreret med planer og fotos – og kvalitet er hendes gennemgående nøgleord. Til sidst ser hun på tendenser i de seneste år, især i byrum, og diskuterer mere trendy anlæg over for traditionen for forenkling og den langsomme udvikling, som er karakteristisk for arbejde med levende materiale. Hun skriver med en stor kærlighed til emnet, glimrende og ligetil; med en samlet fremstilling af et stort og spredt stof afrunder hun således fint dette monumentale og meget smukke værk.

Yderligere information

Vægt 11000 g